Analýza návštěvnosti Kraje Vysočina za roky 2023 a 2024

ewgKraj Vysočina se v posledních letech těší stoupajícímu zájmu turistů, což potvrzují údaje jak z Českého statistického úřadu (ČSÚ), tak z analýz Big Data. Tento článek se zaměřuje na hodnocení návštěvnosti z obou zdrojů a přináší doporučení pro další rozvoj turismu v regionu.

 

 

Data z Českého statistického úřadu: Přehled a hodnocení

Podle ČSÚ navštívilo Vysočinu v roce 2023 celkem 684 661 hostů, což představuje 6,5 % nárůst oproti roku 2022. Nejvíce návštěvníků přijelo z Prahy, Středočeského a Jihomoravského kraje. Ze zahraničních návštěvníků dominovali turisté ze Slovenska (27 %), Německa (21 %) a Polska (10 %). Průměrná délka pobytu činila 2,3 noci.

V prvních třech čtvrtletích roku 2024 pokračoval nárůst návštěvnosti, přičemž zahraniční návštěvníci tvořili 14 % z celkového počtu 560 145 hostů. Vysočina se stává stále populárnější mezi zahraničními turisty, přičemž výrazně stoupl zájem návštěvníků z Ukrajiny, Rakouska a Nizozemska.

Výhled a doporučení
Z dat ČSÚ je patrné, že zahraniční turisté představují důležitý potenciál pro rozvoj turismu na Vysočině. Pro udržení tohoto trendu je zásadní investovat do marketingových kampaní v klíčových cílových zemích. Dále je třeba se zaměřit na prodloužení délky pobytů například prostřednictvím balíčků zahrnujících ubytování, kulturní akce a sportovní aktivity.

Big Data: Přehled a hodnocení

Analýza Big Data poskytla detailní přehled o návštěvnosti a sezónních trendech. V roce 2024 region přivítal více než 1 milion turistů a 1,8 milionu výletníků. Nejvíce návštěvníků přijíždí na jednodenní výlety, což potvrzuje popularitu Vysočiny jako destinace pro krátkodobou rekreaci. Z domácích krajů dominoval Jihomoravský, Středočeský a Pražský region, zatímco mezi zahraničními návštěvníky se objevuje rostoucí zájem hostů ze Slovenska a Ukrajiny.

Významným impulzem pro zimní turistiku byl únorový biatlon, který přilákal 106 % více návštěvníků oproti předchozímu roku. Tyto akce nejen zvyšují návštěvnost v méně atraktivních měsících, ale také podporují rozvoj regionální infrastruktury.

Výhled a doporučení
Z analýzy Big Data je patrné, že krátkodobé návštěvy dominují. Doporučuje se zaměřit na zvýšení počtu vícedenních návštěvníků prostřednictvím podpory ubytovacích kapacit a propagace atrakcí mimo hlavní sezóny. Organizace dalších mezinárodních sportovních událostí může přispět k dalšímu růstu zimní turistiky.

Shrnutí

Návštěvnost Kraje Vysočina roste díky cílené propagaci, rostoucímu zájmu zahraničních turistů a organizaci významných akcí. Pro další rozvoj je klíčové využít stávající trendy, investovat do infrastruktury a pokračovat v budování image regionu jako atraktivní destinace pro celoroční turistiku.